Monopolets skygge over luftfarten

Monopolets skygge over luftfarten
LEDER | 26. APR 2024 • 05:30
Tommy Kaas
Redaktør
LEDER
26. APR 2024 • 05:30

Vi nærmer os noget, der ligner et totalt monopol på trafikken til og fra Bornholm. Det bliver vi nødt til at forholde os til.

Hvis vi ikke vidste det i forvejen, så slår en ny analyse det i hvert fald fast én gang for alle: Flyforbindelsen til København er af afgørende betydning for den samlede økonomi og velvære på Bornholm, og hvis vi vil sikre en stærk – og meget gerne stærkere – lufttrafik til og fra øen, så er det nødvendigt med handling.

DAT, som i dag betjener ruten, har længe måttet sande, at det er svært at få økonomien til at hænge sammen, og senest har det medført en yderligere reduktion i antallet af afgange.

Det gør ondt på både vores handlefrihed og selvforståelse, for vi har et samfund, som på mange måder er i vækst, og som vi er mange, der elsker at leve i, men samtidig ser vi nogle tilbud, der bliver dårligere. Det harmonerer ikke.

Der er ingen tvivl om, at det stærkt forøgede statstilskud, som Molslinjen sikrede sig i det seneste færgeudbud, er en medvirkende årsag til, at det er blevet sværere at drive anden transportvirksomhed. Det måtte Bornholmerbussen hurtigt konstatere, og det samme er altså tilfældet med DAT.

Monopol er sjældent særlig godt for noget, og her har vi altså at gøre med en statsstøttet størrelse, som er i gang med at udhule og udkonkurrere markedet. Dét er man nødt til at skride til handling overfor, og det konkluderer den omtalte analyse heldigvis også: "…det er en vigtig statslig opgave at sikre, at forbindelserne understøtter Bornholms udvikling…", hedder det blandt andet i analysen, og ud over at staten i forvejen poster penge i Bornholms Lufthavn, så er der også behov for at se med venligere øjne på det flyselskab, som i fremtiden skal flyve herover.

Samfundsøkonomisk kan der oven i købet skabes mere værdi på Bornholm ved at give nogle af færgens støttemidler til flyruten, står der i analysen, som er bestilt af trafikkontaktrådet og udført af de to anerkendte konsulenthuse Ey og Epinion. Det er muligvis svært at forestille sig, at der ligefrem tages penge fra færgetrafikken i det kommende udbud, men hvis det er dét, der gavner helheden bedst, så er det det, der skal til. Helheden er nemlig det samlede Bornholms bedste.